Nycklar

Att nycklar försvinner kan hända alla men det är viktigt att förstå konsekvenserna, både för dig som boende och för hela föreningen. Den borttappade nyckeln går inte bara till din lägenhet utan även till portar och förråd. Därför är det viktigt att du anmäler nyckeln som försvunnen till polisen och sedan genomför ett byte av dörrlås.

Viktigt att tänka på:

• Nycklar klassas som en värdehandling
  • Vid köp/försäljning av lägenhet har köparen rätten att avkräva säljaren samtliga utkvitterade nycklar till trapphus, källare, cykelrum och tvättstuga. För hyresgäster gäller desamma gentemot hyresvärden.
  • Hör med styrelsen för att ta del av vilka nycklar som ska finnas till din lägenhet
  • Nycklarna är spärrade för kopiering av säkerhetsskäl

Beställning av nycklar

Använd nedanstående formulär för att beställa kopior på den nyckel som är gemensam för port, källardörrar och lägenhetsdörr.

Ditt för- och efternamn
Ange numret på den nyckel du saknar, i formatet BR-XX (t.e.x BR-4)
Ange det antal nycklar du önskar beställa
Personnummer på den person som kommer att hämta nycklarna.
Styrelsen utför beställningen och nyckeln kan sedan hämtas hos Södermalms Lås på Bondegatan 1 på Södermalm. Den boende meddelas genom sms när ordern är klar att hämtas.

Legitimation måste uppvisas vid hämtning av nycklar. Nycklarna betalas av den boende. Betalning med kort är möjlig.

OBS att kopior på nyckel till sjutillhållarlås/polislås i lägenhetsdörrar inte hanteras av föreningen och kopior på denna nyckel kan göras på valfri låsverkstad.